Domů » Roman Chmiel: Dnešní technika umožňuje mixovat a tvořit komukoliv, to považuji za škodlivé.

Roman Chmiel: Dnešní technika umožňuje mixovat a tvořit komukoliv, to považuji za škodlivé.

Zdroj úvodního obrázku: freshradio.cz

Roman Chmiel aka DJ Horse je známý a zkušený havířovský DJ, který prosazuje kvalitní Soulful a Jazz House již od roku 1991. Několikrát se zúčastnil soutěží DMC Česko a Slovensko v mixování. Znát ho můžete z legendárních večírků v Bar…Vách na Stodolní ulici nebo z HOUSE UNITY v klubu Fabric. Aktuálně působí na ostravském Fresh rádiu, kde má vlastní pořad Groove.

Máte vystudovanou lidovou konzervatoř, obor Hra na trubku. Jak jste se dostal přes hraní na trubku až k DJingu?

Tím, že jsem vyrůstal v hudební rodině a táta měl v 70. letech barovou kapelu, kde hrál na pozoun, byl jsem obklopen vždy dobrou hudbou. Kapela byla složená ze skvělých muzikantů a i přes tehdejší restrikce tam hráli i zahraniční věci například od Earth, Wind & Fire nebo Stevieho Wondera. A když to slyšíte od malička, baví vás to a chcete to předat dál. Takže od útlého věku mě nejdříve otec učil na trubku doma a brával na zkoušky kapely, potom asi v 10 letech jsem začal chodit do lidové školy umění, kde jsem postupně přeskočil pár ročníků a když mě nechtěli na státní konzervatoř, začal jsem chodit při gymnáziu na lidovou k profesorovi, který se nepohodl na státní. Už od základní školy jsem si nahrával na kotoučák hity z Ö3, kterou jsme chytali na obrovskou anténu a já je po nocích na sluchátka lovil, když byl nejlepší dálkový FM příjem. Nahranou muziku pak prezentoval na diskotékách. Ještě za totality jsem si dokonce už v roce 1987 udělal DJ přehrávky. Profesionálního DJe dělám od roku 1991, kdy jsem s pomocí skvělého Igora Malovce (Music Market Bratislava) a také rodičů, zakoupil na leasing své první Technicsy 1210 MKII a repro Cerwin-Vega!, tehdy ještě made in USA. Takže všem zasvěceným už je jasné, které gramofony a zvuk mám nejraději. 

Jak vzpomínáte na dobu největšího rozmachu housu? (hraní v Barvách, vlastní pořad na Rádiohradu, Phathousefactory…)

Do roku 1995 jsem hrál částečně i komerčněji, ovšem moje pojetí bylo vždy odlišné a muzikálnější a rozhodně nikoliv komerční. Už tehdy to málokdo chápal, mixy DMC apod. Proto, když se objevila možnost, s bratrem Markem jsme už na začátku 90. let prezentovali novinky v Rádiohradu v Těrlicku Hradišti, kam jsme pravidelně dojížděli a vysílali live.  Po částečné pauze s hraním v letech 1995-1998 jsme začali v roce 1999 společně s Martinem Grednerem a Radkem Erbenem hrát pravidelně v Barvách, nejdříve jednou a potom 2xtýdně. Ty okolnosti už si dnes přesně nepamatuji, někdy tehdy jsem se seznámil i s Honzou Kočvarou (DJ Ian Blond). V Barvách jsem pro Marka Klegu (provozovatel Barev) zajišťoval veškerou techniku a ozvučení, které bylo tehdy jedno z nejlepších v okolí. Návštěvníci byli dychtiví po nové muzice, v době pomalého internetu, telefonů pouze k telefonování a malém počtu klubů na Stodolní, kde každý měl ještě svou tvář, jsme v Barvách tvořili kulturu house music v Ostravě. I zmíněný Marek Klega měl velkou zásluhu na tomto boomu, protože učil lidi poslouchat kvalitní hudbu i během provozu podniku během všedních dnů. Nejlepší doba, smetánka utrácela na baru, holky se vlnily v synkopickém rytmu tělo na tělo. Těšili jsme se na každou akci jako malé děti! A muzika i atmosféra byla v té době neskutečná. Díky Igorovi Kratochvílovi (DJ Gen Dilini), který mě přizval do Phathousefactory, jsem získal i četná angažmá mimo Ostravu, pražská Mecca, Radost FX…, seznámil se s Květošem Opletalem (DJ Andrea Fiorino). Díky Barvám vznikla také neskutečná spolupráce s Andrzejem Lenertem (DJ Endr:u) a špičkové akce v polských klubech, hlavně v Machině ve Wodzislawi, ale i dalších.

Zdroj: techno.cz (2005)

Jak vznikla přezdívka DJ Horse?

Ta přezdívka se rodila už v ranném mládí, když jsme s děckama hráli před domem hokej a já jsem tehdy v bráně pustil lacinný gól. A někdo tam tehdy myslím vymyslel, že jsem se šmajdnul jako Šemík, tak mi začali říkat Šemík. Proto DJ Horse.

Kteří DJs/producenti Vás nejvíce ovlivnili?

Louie Vega, Frankie Knuckles, David Morales.

Na které hraní nejvíce vzpomínáte?

Těžko vzpomenout na jedno. Rád vzpomínám na jediněčnou atmosféru v Barvách, také na Machinu a hlavně na Polskou srdečnost a vždy vřelé přijetí. Někam jsem přijel a lidé mě zdravili, křičeli Romek! a objímali se se mnou. A to trvá prakticky dodnes. Rovněž začátky klubu Fabric byly skvělé, někdy do roku 2004, kdy jsme přivezli i zahraniční hvězdy jako Ian Carey  apod. na párty House Unity.

Pojďme do současnosti. Vy hrajete převážně z gramofonů. Kolik desek máte ve sbírce? Máte tam i nějaké zajímavé kousky?

Ano, do roku 2005 jsem hrál z vinylů, potom, i z důvodu práce pro Stanton, digitálně. Ovšem když jsem si v létě 2021 objednal po letech první vinyl s remixem Louie Vegy, který tehdy ještě nebyl k dispozici digitálně, vznikla opět moje neskutečná závislost na tomto médiu. Ten vinylový analogový zvuk je z dobré přenosky na kvalitním výlisku prostě pro klub jedinečný, uchu přirozený a nenahraditelný!  Nikdy jsem si vinyly nepočítal, ale jak jsem je začal kupovat, vzpomínám si, že jsem je tehdy s bratrem čísloval a měřil BPM. Bohužel jsem část vinylů po přechodu na digitál tehdy rozprodal. S velkým úsilím se mi podařilo už většinu koupit opět zpět, i když už za mnohem vyšší cenu. Hrubým odhadem má sbírka vzrostla za 2 roky o minimálně 300 – 400 titulů, celkem to může být minimálně 1200 kusů house music a další jednotky stovek další muziky. A zajímavé jsou hlavně ty, které nevyšly digitálně a případně i white labely.

Zdroj: freshradio.cz

Jaký je váš pohled na vývoj elektronické hudby a DJingu v posledních letech?

Z mého pohledu je to málo o hudbě a hodně o zvucích a beatech. Prostě hodně umělé, nepřirozené, syntetické. Dnešní technika umožňuje mixovat a tvořit komukoliv a to považuji za škodlivé. Téměř úplná absence živých nástrojů. Jednoduchost a pro mě nuda. Nicméně každá generace v něčem vyrůstá a ten styl miluje, což je přirozené. Pro dnešní klubery je house music moc složitá. Dokáží ji pochopit převážně jen muzikanti.

Co byste poradil začínajícím nebo budoucím Djům/producentům?

Ať dělají co je baví, nenechají se ovlivnit trendem většiny a chtějí být jedineční.

Je možné Vás někde v nejbližší době slyšet?

Po letech jsem se vrátil do rádia a díky spolupráci s Ondřejem Turečkem, majitelem ostravského Fresh rádia, tam mám svůj pravidelný pořad Groove. V okolí Ostravy vysílá na FM frekvenci 103.6, ale naladit ho můžete i přes aplikaci nebo web prakticky kdekoliv. Každé pondělí od 21 hod. vysíláme živě dokonce i přes sociální sítě a v sobotu od 18 hod. je zařazena repríza. V době tototo rozhovoru připravuji už 30. vydání.  Na jaře jsem začal pořad novinkami house music striktně digitálně. Postupně spolupracuji s komunitou DJs, které si pravidelně zvu a v posledních týdnech už se specializuji na vinylové sety, které jsou svým způsobem jedinečné a to hlavně proto, že je není možno jen tak někde v éteru slyšet. Příležitostně organizuji s kamarády i klubové akce, takže pokud budete poslouchat Groove a sledovat např. I mé webové stránky romanchmiel.cz, určitě se tam vše včas dozvíte a budu se na vás těšit! 

Nahoru