Zetbee, vlastním jménem Zdeněk Budík, je český deep housový producent, který má velké úspěchy v zahraničí. Jeho skladby se pravidelně umísťují v Traxsource žebříčcích. Vydává na světoznámých labelech jako Large Music, King Street Sounds, Glasgow Underground nebo Salted Music. Také působil v několika kapelách a spolupracoval s Vilémem Čokem.
Jak jste se dostal k house music a co vás přivedlo k tomu, že jste se rozhodl stát se producentem v tomto žánru?
Vždy jsem tíhnul k elektronické hudbě. Jelikož jsem vyrůstal v muzikantské rodině a můj táta za komunistů potají nahrával rakouské hitparády, tak už jako dítě jsem žral Depeche Mode ap. Koncem osmdesátek jsem byl u toho, když se rodila taneční muzika a jiné elektronické žánry, např. EBM – objevil jsem novej svět a vlastně ani nechápu, jak se mi v té době (rané devadesátky) povedlo sehnat si svůj první synťák a sequencer – každopádně bylo mi hned jasný, že tohle chci/musím dělat. Fungoval jsem pak v několika kapelách, naposledy s Vildou Čokem, dělal reklamy pro rádia apod. a na moji soukromou tvorbu furt nějak nezbýval čas… ale pak přišel. Nejdřív jsem zkoušel techno, dodnes si rád vytrsám mozek z hlavy někde na párty. Ale jelikož jsem muzikant, vždy se mi tam při tvorbě připletly nějaký harmonie, a to v čistokrevným technu fakt nechcete…, takže logicky se z toho začal klubat spíš house, deep house…
Kdo Vás nejvíce hudebně ovlivnil? Kde čerpáte inspiraci?
Mám rád jazz, soul – miluju ty těžší sedmičkový akordy a harmonie. Popravdě nesnáším deep house tracky, co jsou postaveny na jednom akordu, nebo nedej bože tónu. A jelikož jsem měl pocit, že takové muziky přibývá a zajímavých harmonií ubývá, tak i proto jsem to začal dělat sám. Díky bohu za muzikanty jako Crackazat, Opolopo, nebo Dave Lee (Joey Negro) a další.
Je něco, co byste doporučil mladým producentům?
Vzdělávat se, páč technika/software jde neustále dopředu. Hodně mi pomohly např. výuková videa od Disclosure a dalších. Je třeba umět udělat slušný zvuk, a to na laciných bednách nezvládnete, čili je potřeba do toho investovat i nějaký kačky. A nejdůležitější je dělat to naplno – jakékoliv odfláknutí znamená neúspěch. Pokud si nejste jisti, že jste vyprodukovali fakt dobrou pecku, srovnatelnou s jinýma peckama v daným žánru, ani se nepokoušejte to někam posílat. Mějte pomyslnou laťku kvality co nejvýš a pokud možno si ji průběžně posouvejte ještě výš, kam až to půjde – s dnešní technologií v podstatě nejsou hranice, takže limit je jen ve vaší hlavě.
Jak se Vám podařilo prosadit se a vydávat své tracky u věhlasných zahraničních labelů?
Částečná odpověď je vlastně už v předchozí otázce, takže bych dodal, že je fajn mít nějaký svůj vlastní „sign“ zvuk nebo se o něho aspoň pokoušet, protože to je zároveň neskutečně těžký. Zvlášť v dnešní době, kdy produkuje kdekdo. Je nás jak nasr..nejch a když každej druhej použije ten samej loop z nějakýho profláklýho sample packu… tohle není cesta. Je třeba tvořit si beaty sám, úder po úderu. Dodnes si často nejsem jistej, zda jsem rozpoznatelnej a trochu závidím borcům jako je třeba Ross Couch-toho vždy bezpečně poznám už během prvních dvou sekund – na druhou stranu tohle je už extrém, často jsou si ty tracky strašně podobný a myslím, že je škoda mít tak neskutečně úzký mantinely. Já na to jdu spíš přes tu harmonii. Zda to pak zabalím do garage, nebo deep house už tolik neřeším.
Dá se produkcí v Česku uživit?
Pokud se bavíme o žánru, který dělám já, tak myslím, že kdyby do toho někdo šel na 100 %, věnoval tomu 24/7, rozjel by svůj vlastní label a dostal ho mezi ty známější, tak ano. Já mám svůj život příliš rád na to, abych se tomu tak obětoval, takže u mě je to spíš jen přivýdělek. Koneckonců pro prachy to nedělám – to bych dělal jiný žánry, ale z toho se mi zase zvedá kufr (my muzikanti tomu říkáme hudební prostituce), takže to už radši budu chodit do práce.
House music už produkujete poměrně dlouho. Změnila se nějak scéna od té doby?
Mám pocit, že dřív byl deep house barevnější, zábavnější, i proto jsem ho tenkrát začal dělat. Měl jsem ve zvyku dělat si svý DJ sety do auta třeba každý měsíc, dnes mám problém dát dohromady 12 zajímavých tracků za půl roku. Je mi jasný, že boom z přelomu tisíciletí je už dávno pryč, a chápu že spousta producentů se snaží „jít s dobou“, čímž se chtě nechtě defacto jen posouvaj ke komerci, ale doufám, že kvalitní deep house nikdy nevymizí a nevymře s naší generací. Technologicky jsme dnes úplně jinde, než např. před 15 lety – i doma můžete vyprodukovat neskutečně dobrej zvuk – kolikrát slyším track a padá mi brada… dokud si nevšimnu že je to furt na jednom tónu a po minutě vypínám nudou, páč jen ten rytmus mě v tom neudrží. Na to tu přece máme jiné styly.
Můžeme si vás teď někde poslechnout? Chystáte nějakou novou skladbu?
V poslední době často spolupracuju s CEV’s, na jeho labelu mi vyšlo už hodně tracků/remixů a trochu mě mrzí, že některé z nich dost zapadly. I tady bohužel funguje jistá forma komerce, myslím tím, kdo co protlačuje na Traxsource apod… Jinak dokončuju jedno EP a zřejmě ho pošlu zase do Salted Music. Mám v plánu taky namíchat po delší době DJ set, určo se objeví zase na Urban Night Grooves.
Děkuji za rozhovor.